29 oktober 2013

De vs. Dem

Det är något jag verkligen funderar över att folk ska hålla på att blanda ihop konstant. 
Jag kan inte den grammatiska förklaringen till hur det ligger till, men man hör/ser ju vad som är rätt tycker jag. Dock brukar jag oftast skriva "dom" på facebook och bloggen, vet inte varför riktigt. Men skriver jag "viktiga" grejer så slänger jag dit de korrekta orden (se där! Haha)

Och har man nu så svårt för att se skillnad på dessa ord, då tycker jag man köra på "dom", då blir det ju alltid rätt. 

Samma sak med "off" och "of" på engelska. Det uttalas ju dessutom olika, så känns som att det borde vara lättare att hålla reda på vad som är vad. 
Själv fick jag det inpräntat när syster Sandra tvingade mej att läsa en bok på engelska när vi skulle börja med det i skolan. Allt skulle uttalas begripligt och så fick jag allt översatt så jag fattade vad som stod. Då sa jag "off" åt "of" och språkpolisen Sandra domderade om hur det skulle vara, haha, glömmer det aldrig och blev nog en språkpolis själv på kuppen, haha. 

Språk är roligt, man skulle ha lärt sej fler när man gick i skolan och fick det gratis. Tyvärr så var det inget att språken man fick välja mellan som intresserade mej. Tog ju tag i det själv med en italiens ordbok där jag började plugga in räkneord, enkla meningar som stod där i och sånt där "basic". Sen läste jag helt sonika den lilla ordboken från pärm till pärm. Såg en intervju med Pavarotti på TV sen och insåg att jag faktiskt kunde förstå honom, han pratade väldigt tydligt och inte så fort så var ju utmärkt! Att lära sej själv att förstå ett annat språk (även om jag inte hade kunnat svara tillbaka) måste jag säga imponerade mej själv!
Nu har tyvärr allt det försvunnit (förutom endel meningar och enstaka ord) tillsammans med den lilla ryskan syster Cecilia lärde mej i samma veva, haha. 

Kanske man borde ta tag i finskan igen? Har ju kvar läroboken med tillhörande arbetsuppgifter. Grammatikboken jag köpte fattar jag dock inte ett smack av, haha. Grammatik är inte min grej. Kan inga regler o sånt för varken svenska eller engelska, jag bara vet helt enkelt hur det ska vara. 
Och måste ju få säga att jag tycker jag är väldigt bra på båda språken ;) 

En favoritbild från Londons East End

Inga kommentarer: