21 mars 2013

Kreativ

Här för några dagar sen vaknade jag och kände mej riktigt kreativ och målarsugen. Det har gått över att år (!) sen jag målade sist, och det är ändå ett av mina favoritintressen.

Så jag drog fram min målarlåda ur garderoben den förvaras i och satte mej i gästrummet/gymmet för att sätta igång. Jag tänkte jag skulle börja lite lätt med att göra Manolito på en 12x18 stor (eller liten då) duk. Jag insåg då att det var riktigt roligt att göra cowboys och dessutom måla på en så pass liten duk. Så jag bestämde mej för att göra en hel vilda västern-collection. Än så länge har jag 3 färdiga tavlor (eller Manolito ska finjusteras lite när han torkat klart, är inte helt färdig med hatten där, haha, och lite mer i ansiktet ska han få sej).

Här är manolito under arbetets gång (vilken spetsnäsa han hade innan bakgrunden kom dit! bommade lite med penseln)

Eftersom att jag är så pass insnöad på just High Chaparral så fortsatte jag med 2 till cowboys därifrån, för enkelhetens skull.

Buck Cannon

Som ni ser så kladdar jag inte bara på, utan gör upp en skiss först. Sen målar jag alltid ansiktsfärgen först, för att sen gå på detaljerna. Och över den skissade näsan och andra linjer jag gjort i ansiktet målar jag lite tunnare så jag sen kan se vart sånt ska sitta när jag "målar fram" dom.

Billy Blue Boy

Att måla Blue Boy var ju en utmaning, jag har adlrig förut målat någon med så blå ögon och blont hår. Det är ju tusen gånger lättare att göra mörkhåriga med mörka ögon av nån anledning. Menmen, man måste ju prova, och det gick ju faktiskt bra tillslut även om jag satt och vrålade för mej själv där inne i rummet för att det blev så pillrigt (han hade ju mörka ringar runt den blå färgen i ögonen, det var ingen lek! sånt behöver man aldrig tänka på med ett par mörka ögon!! haha)

Här kommer de färdiga verken. Och att få dom att se ut precis som den riktiga personen, ja det kan jag inte, men har man sett de här killarna förut så fattar man i alla fall att det ska vara dom, och har man inte sett så är det helt enkelt tre cowboytavlor bara :)



Är väldigt nöjd med dom två sista, och Manolito blir nog bättre bara han får sin lilla renovering, haha. Men han var ganska söt ändå!

Idag tänkte jag ge mej på att måla en indian, det har jag heller aldrig gjort (men många japaner och inutiter har det blivit genom åren), men där det finns cowboys måste det ju finnas en indian! Känns lite klurigt med fjädrarna. Blir nog ingen hövding med skrud, haha, tar nog nån enkel krigare med typ en fjäder på skallen, eller bara ett band runt huvudet. Ska googla fram nån bra bild jag kan ha framför mej, annars blir det streckgubbe!

Inga kommentarer: