01 april 2012

Inspiration

I måndags satte jag mej ner och bläddrade i kokböcker, det händer inte alltför ofta. Hittade flera saker som såg riktigt goda ut, men då skulle det vara saker i som kändes dyrt att köpa. Men jag lyckades göra en meny för veckan i alla fall som gick under 300kr för 2 pers.
Tanken är egentligen att vi ska göra matlistor varje vecka, då vi insett att det blir billigare så än att handla dag för dag och freestyla i affären. Men jämt då vi väl skriver listor så blir det samma sak jämt...korvstroganoff (jag klagar inte, det är nåt av det bästa jag vet), ugnspannkaka, köttfärssås osv.
Men den här månaden, då ska jag banne mej se till så att vi skriver de förbannade matlistorna!!! Dessutom är det så skönt att köra veckohandling en dag och sen slipper man det resten av veckan, om nu inte småsaker tar slut som frukt, mjölk, smör osv.

Nu är den här veckan slut, så jag antar att det är dags att ta fram kokböckerna igen...tänkte då fixa potatisgratäng nån dag då jag har potatis kvar från förra veckans shopping.

Ja det kom jag ch tänka på också. 300kr för 2 pers på en vecka är ganska billigt tycker jag. Många klagar ju på att det är så dyrt att köpa mat osv. Och nej, vi har inte bara ätit nudlar och macka. Vi har hunnit med en grym kycklinggryta med ingefära och indisk mat under veckan. Dessutom har grannarna varit här och ätit också, men trots det har det även räckt till matlådor. Så nej, det är inte dyrt att äta! Man måste bara tänka till lite...

Så nu behöver man bara hitta inspirationen till att hitta schyssta, billiga maträtter. Jag är ju inte så mycket för matlagning, egentligen, men vet jag att jag har ingredienserna och vet precis vad jag ska laga så är det ganska trevligt att komma hem och ställa sej vid spisen :) Dessutom har min matlagning fått så mycket beröm under veckan, så då blir det ju ännu roligare ;)

Baka däremot, det är riktigt roligt! Jag bara längtar o väntar på att min födelsedag ska komma så jag får ställa till med kalas och baka enmassa skojs.

Annars då? Jodå, finskakursen rullar på. Det går ju framåt, men det är jääävligt svårt! Ska ta hjälp av mamma under påsk, så får hon förklara riktigt ordentligt. Men nån dag sk man väl kunna prata finska ordentligt, men just nu känns det som om det kommer ta tid, haha.
På eftermiddagarna sitter det några från SFI:n där med oss o pluggar. En av dom, en kvinna från thailand jag inte minns vad hon heter, frågade av Elin (som satt o pratade med henne) "Vart är hon ifrån?" jag undrade vem dom pratade om då det bara var vi som var tjejer där plus en till thailändska. Elin svarade "Hon är från Sverige, men är halvfinsk", då inserj ag att dom pratar om mej och thaiarn utbrister "Du skojar!!! Är hon inte muslim?". Då började då jag tokskratta också och säger att jag faktiskt är härifrån o får svaret "Aldrig. Det där ansiktet och de där ögonen..du måste vara muslim!" haha :D Jaja, man fick sej ett gott skratt iaf, så den bjuder jag på. Och skullej ag bleka håret för en mer "svensk look" skulle det ju vara kört det med. Då ser jag ut att heta Svetlana och vara från nåt balt-land och att jag försöker vara lite piffig. Lite rött läppstift, blå ögonskugga och dålig mascara och jag skulle inte ens behöva visa pass om jag ville komma in i nåt av de länderna ;) haha

Jag och Jonas för 3,5 år sen...

2 kommentarer:

REGNSJUK. sa...

Åh, du får nog lära mig det där med billig mat, vi är jättedåliga på att tänka till härhemma :P

Svar: Tröjan är upphittad på H&M's herravdelning! Tänkte köpa en till mig själv också, men kände att det skulle ha blivit lite väl töntigt om vi skulle gå runt i likadana tröjor. :) Men visst är den snygg??

Anonym sa...

Ja den tröjan var grymt snygg! Vill också ha en sån. Kanske man måste pallra sej bortåt Luleå snart så man kan gå på H&M :D Här finns det ju inga klädaffärer, haha. Eller på nätet kanske helt enkelt. :)

/Isabell