19 mars 2012

Febran

Tack så mycket för febern och hostan, Jonas. Tack tack!
Ja, jag har blivit sjuk. I lördags vaknade jag med rejält halsont, men det är ju inte så fasligt jobigt så vi drog till stugan och passade på att fara på 7-årskalas på Sauloudden 3km innan Larsbo. Efter lite tårta och svammel så for vi till Larsbo där mamma fick hjälpa mej lite med att fatta nåt av den finska läroboken från 1969, haha. Jag hade även högläsning av övningstexterna i boken och insåg att jag ju faktiskt kunde översätta rätt mycket av det till svenska. Sen kom det nån övning där man skulle böja ord rätt, det gick ju lite sämre, haha. Försökte gissa mej fram, men det blev fel likförbannat.
Söndagen vaknade jag med feberont i kroppen...

Vadan detta med att lära mej nytt språk nu då? Jo, idag skulle jag börja gå en finskakurs på Miroi nämligen. Har länge velat lära mej språket som ju faktiskt hör till halva min nationalitet, eller vad man nu ska säga. O mamma ångrar sej ju att hon aldrig lärde oss då vi var små, så man får väl helt enkelt ta tag i det nu och hoppas att nåt fastnar, haha. Fick idag veta att kursen är på 5 veckor, och man sitter där o pluggar från 8-4 varje dag. Men hej och hå, ska jag lära mej förstå och använda finska på FEM VECKOR???? Blimey! Haha. Det gäller att ligga i må jag säga. Men tydligen har jag ju bra uttal på det iaf, sa då mamma. Hon fattade då klart o tydligt allt jag läste, haha. Men det är klart, man har ju hört det pratas sen man var liten så man vet ju hur det ska låta.

Var dock bara där till 12 idag. En karl höll föreläsning om världsekonomi o sånt, o jag satt med dunkande huvudvärk och svettades som en gris. Blir nog hemma imorgon också och vilar upp mej så man kanske är hyfsat frisk till på onsdag så man kan gå dit och börja lära sej nåt.

minä on ruotsalainen ja suomalainen (tror det blir rätt så, haha)

2 kommentarer:

Sara sa...

Då måste du i din tur ha finskakurser med mig! Har ju fan alltid velat kunna prata lite finska! :) Blir lite avundsjuk nu ;)

Krya på dig! Och när du är frisk (inte en dag före det) kommer du och dricker lite te med mig och Axel :)

Anonym sa...

Haha, ja det ska jag ta och göra :) Till helgen är jag nog helt frisk, och ledig. Så lördagen borde ju passa bra. Då kan jag nog eventuellt lära dej lite finska, om jag nu lärt mej nåt tills dess ;) haha

/Bella