06 februari 2013

Lulebor

Ja nu har vi varit lulebor i 6 dagar, och hittils känns det så jäkla bra!

Själva flyttdagen var ju ingen höjdare på ett sätt. Jag fick feber dagen innan och den höll i sej. Och bära grejer och knalla upp och ner för en trappa flera vändor är väl ingen höjdare då riktigt, menmen.

När allt var inne i lägenheten så drog jag, Jonas, mamma, pappa, Cecce och Josefin ut på Storheden för lite shopping av möbler och annat bra att-ha-jox.
Tyvärr så var inte Jysk nån höjdare då. Kom till kassan med allt jag plockat på mej och en lapp med namnen på möblerna jag ville ha.
Killen i kassan, som för övrigt måste ha kommit direkt från lobotomin, sa att alla dom var beställningsvaror (varför kan dom inte skriva ut sånt vid möblerna då?) och att "men beställer vi nu så har vi dom ju till på torsdag".
Jag säger att jag då vill ha möblerna, men det tar ju ytterligare lite konversation innan han har fattat att jag ska ha allt jag rabblade upp.

Så ja, återstår att se imorgon om vi får oss nå möbler eller om det dröjer ytterligare. Jag hoppas ju dom kommer imorgon, är less på att inte ha någon soffa utan bara en madrass på golvet i TV-rummet! Och inget köksbord heller för den delen..grrr!

Efter shoppingen for vi hem igen. Cecce gick hem till sej (bara nåt kvarter bort) och mamma och pappa åkte tillbaka till Jokkmokk.
Jag och Josefin, båda lite febriga och allmänt krassliga, tog tag i uppackningen.
Jonas är inte lika bra på det där med att organisera upp saker och ting, eller att följa organiserandet så han slapp undan, hehe.
Vi gjorde dock en paus för att inviga mikron med lite mikromat.
Jag köpte en mikrovågsugn i ren protest då jag inte fick mina möbler på en gång..tänkte ju vänta till senare med det då det inte var SÅ viktigt att ha en, haha.

Vi fick upp i princip allt och tog resten dagen efter, efter att vi spenderat några timmar på stan för lite ytterligare shopping.

Men nu är allt nästan klart, om man bortser från möblerna. Småsaker och dekorationer är införskaffade och satta dit dom ska vara osv.

Det enda som saknas är ett överkast till gästsängen (har inte hittat rätt färg), en liten matta som ska vara under motionscykeln och så en köksmatta. Men hela möblemanget måste vara på plats innan så jag vet vilket nyans den ska gå i.
Jo nå sängbord måste vi nog hitta också. Men det är inget akut, det funkar lika bra utan egentligen. Men det är ju som skönt med ett litet sängbord bredvid sej.

Och sjukdomen min håller i sej, fast det är bättre. Det enda som är kvar där är en jobbig hosta (men den börjar nog ge med sej nu den med) och lite snuvig näsa.
Blir dock ingen träning för mej förrän det gett sej ännu mera. Bara en promenad till mataffären idag vart jobbig för andningen, haha, så vi tog bussen tillbaka sen.

Men det nya ätandet går bra. Jag tror aldrig våran kyl har sett så nyttig ut förut! Igår gjorde jag en fullkornscouscoussallad, dne var ju gudomlig! Hade kunnat äta det varje dag! Så den ska vi definitivt göra fler gånger.
Det jobbiga är att jag är så sugen på att baka, men jag får ju inte äta av det iaf. Så känns bara onödigt att fylla upp frysen.
Men på fredag får vi gäster, om nu möblerna kommit, och isf kanske man kan baka nåt o bjuda på.

Det blir inen vintermarknad för oss i år. Tänkte först fara, men bättre att spara in dom slantarna. Den ser nog likadan ut nästa år också; packat med folk under dagarna med turister som tycker allt är spännande, jokkmokksbor som bara vill gå och köpa det dom alltid köper, miljoners med koltar och sen fullpackat med folk på krogarna på kvällen. Och har man tur att komma in (om man inte väljer att gå ut typ 8 på kvällen) så får man betala överpris i entrén för att sen knappt kunna dricka sin öl då det inte går att röra sej därinne.
Nej, ingen marknad i år. Jag kommer igen nästa år med nya krafter ;)

Jag får väl ta och uppdatera här senare med lite bilder av lyan. Den är så fin tycker jag! Känns inte riktigt som att det är våran ännu. Så här stort (trea på 80,5 kvm) har vi aldrig bott ju! Och med nya möbler och inredningsgrejer...voi voi, jag minns våran första lägenhet. Det var en tvåa med slitna tapeter och alla våra möbler var ärvda gamla slitna saker..och det värsta av allt; vi hade spikat fast våra köksgardiner! Jajjemen, vi hade ingen gardinstång, och inte orken att lägga ut våra få slantar på det heller, haha.
Nåja, vi gjorde ju det bästa av situationen, och det var ganska mysigt att bo där ändå. Men nog är det bättre nu!

Inga kommentarer: