27 juli 2012

Det var ett jääkla tjat...

...men jag kan inte låta bli. Ligger ändå här pigg mitt i natten en fredagkväll ensam då karln har dragit till Boden med pojkarna för att dra upp laxar.

Men alltså, jag måste säga att människor som verkligen står på sej för att göra det dom brinner för och kämpar sej igenom alla motgångar, såna beundrar jag. Själv tror jag att jag ger upp alldeles för lätt ibland, eller blir lite för lat. Och ibland så nöjer jag mej helt enkelt med att göra allt det där roliga i huvudet. Min livliga fantasi är bra på det sättet, livet blir ju mycket billigare om inte annat.

Men den jag skulle komma fram till nu, det är faktiskt Sylvester Stallone. Säga vad man vill om hans skådis skills, men killen/karln/gubben...he fuckin' did it!

Hela tiden när han ville göra karriär inom filmen så fick han bara höra "du är inte snygg nog", "vi vill ha nån folk känner igen"..bla bla bla.

Men så knallade han in på en audition för en filmroll, frugan hemma på smällen och 100 dollar på kontot, och innan han gick därifrån sa han helt sonika till producenterna att "Jag skriver ju en del själv också..." och fick dom att läsa ett manus. Just det manuset var visst inte så aktuellt att göra en film av då, så han sa att han hade en till idée och att han kunde fixa fram ett manus fort om dom lovade att läsa.
Sagt och gjort, en vecka senare studsade han in med manuset till Rocky! Producenterna ville köpa det av honom, och sen skulle han inte vara mer inblandad i det..sod it, var väl hans tanke. Skulle det bli film skulle han ha huvudrollen, annars kunde dom glömma det.

Efter mycket om och men så gick det vägen. Kass budget fick dom ("Det är ju ingen man känner igen"), killen som skulle hjälpa med boxningsscenerna drog så Stallan fick helt enkelt sätta sej och skriva ner varje slag till fighten och sen öva in det hela lite fort med han Apollo (kommer inte ihåg riktiga namnet).
28 dagar tog det..filmen var klar...och det blev succé och Oscars! Tji fick dom!

Dags för Rocky 2. Regissören från första filmen hade annat för sej.. "Men va fan, jag kan regissera den".
Snacka vilket jobb att skriva, agera och regissera!

Och allt han tog sej för i Rambo. Mer och mer sjuka saker för varje film. Jag trodde det var nån stuntman i vissa scener, men se på fan att det var karln själv som gjorde allt! Mäkta imponerad är jag. O jävlar vad han kunde rida på den där hästen! haha
Lära sej skjuta pilbåge snyggt? Ja vad fan, man kör väl tills man kan skjuta bulls eye efter bulls eye. Why not? Vem fan orkar trickfilma?

Karln må ha sett sina bättre dagar nu med metallplatta i nacken o allt vad det nu är, men skriva och regissera suveräna actionfilmer kan han då!

Och ja, det där med agerandet...Fast det kanske är svårt att agera fullt ut med en liten förlamning i ansiktet? Vad vet jag. Men när han vrålar "Yo Adrian I did it", då ställer sej armhåret, för det är så jäkla från hjärtat.

Btw, hjärtat svullnade ju då Dolphan slåg så jäkla hårt (givevis pushad till det av herr Stallone själv) under inspelningen av Rocky 4 att det blev intensivvård på sjukan. Nån vecka senare, in i ringen och fortsätta filma...inte kan man ju vila när man har ett jobb att sköta!
Nån muskelslena slets väl sönder också där nångång, in o fixa, ut och filma.

Tänk nu när alla rejäla människor inom filmen trillar av pinn en efter en. Dåliga filmer lär det bli. Fan folk har stand ins för fötterna, ska de ramla kommer en stuntman/stuntkvinna och gör det jobbet. Ska det flygas helikoptrar, upp med blåskärmen så fixar vi resten i datorn.
Nog var gammelstötarna lite mer rejäla.

Skam den som ger sej!

Nog ska dom ha stort tack alla gammelrävarna som offrat så mycket för våran underhållning i TV-soffan. För snart får vi nöja oss med välpolerade människor som avbryter filminspelningar för en bruten nagel eller dålig hårdag...

Inga kommentarer: